السلام علیک یا امیرالمومنین

مطا لب جامع و مفید در باره حضرت علی (علیه السلام

السلام علیک یا امیرالمومنین

مطا لب جامع و مفید در باره حضرت علی (علیه السلام

امیرالمومنین در قرآن

« وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین»

آیه 124 سوره بقره

 

   به خاطر آورید هنگامى که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده این آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمى‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند.)»[1]

 

در امالى به سند خود روایت کرده که رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: من دعوت پدرم ابراهیم خلیل هستم.اصحاب عرض کردند چطور ای رسول خدا ؟ فرمود به ابراهیم از جانب خداوند وحى رسید که من تو را براى مردم امام قرار دادم، ابراهیم را فرح و خوشحالى فرا گرفت از پروردگار درخواست نمود که به ذریه من هم منصب امامت عطا فرما، خطاب رسید که من عهدى را که وفا نمیکنم به توعطا ننمایم، عرض کرد خدایا آن چه عهدی است که وفا نمی نمایى ؟

فرمود عهد من امامت است و آن را به فرزندان ستمکارت تفویض نخواهم کرد. عرض کرد فرزندان ستمکار من کیستند؟ فرمود هر کس غیر از من به بت و یا چیزهاى دیگرى سجده کرده باشد هرگز او و یا ذریه او را امام مردم ننمایم، پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم  فرمود : آن تقاضاى ابراهیم منتهى شد به من و على علیه السلام که هیچ یک از ما هرگز به غیر خدا سجده نکرده‏ایم، لذا خدا مرا به پیغمبرى مبعوث و على علیه السلام را امام و وصى من فرمود . و عجب این است که این روایت را عامه هم نقل نموده‏اند.

ابن مغازلى شافعى در کتاب مناقب به سند خود از عبد اللّه بن مسعود روایت کرده که گفت پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود : من دعوت پدرم ابراهیم هستم و تا آخر روایت را عینا ذکر نموده که فرمود من و على هرگز سجده براى غیر خدا نکردیم و خداوند مرا به پیغمبرى و على را به امامت و ولایت و وصایت من برگزید. [2]

 

__________________________________________________________________________________
پی نوشت:


[1]. ترجمه ایت الله مکارم شیرازی
[2]. تفسیر جامع ، ج1، ص 254، 255

 

 منبع از سایت   http://www.aboutorab.com/imam-ali-in-quran/1169--124-.html

 

نظرات 1 + ارسال نظر
اصغر چهارشنبه 16 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:29 ق.ظ

http://mpahlavi212.blogspot.com/2008/08/blog-post.html
این وبلاگ خیلی به علی فحش داده؟؟؟؟ لطفا نگاه کن؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد